
ویژگی های یک وب سایت کاربر پسند
بسیاری از کسب و کار ها از این موضوع آگاهی ندارند که کاربر پسند بودن یک وب سایت برای موفقیت آن ضروری است. عناصر بسیاری برای موفقیت هر وب سایت وجود دارند که کاربر پسند بودن یکی از آنها است. در صورتی که کاربری وارد سایت شما شود و نتواند به راحتی آنچه را که به دنبال آن است پیدا کند به سرعت از سایت شما نا امید شده و آن را ترک خواهد نمود. امروزه , کاربران انتظار دارند سایت شما آنها را سرگرم کنند, با کیفیت باشد و تجربه ای کاملا بصری و راحت به آنها ارائه دهد.
البته کاربر پسند کردن یک سایت چندان امر دشواری نیست. در ادامه به برخی از ویژگی های اساسی یک سایت کاربر پسند اشاره خواهیم کرد:
- سرعت بار گذاری بالا:
کند بودن سایت شما موجب نا امیدی کاربران شده و در نتیجه آنها به سرعت سایت شما را ترک خواهند کرد. حتما خود شما هم تجربه بازدید از چنین سایت هایی را دارید و متوجه هستید که این موضوع تا چه حد میتواند آزار دهنده باشد. در واقع سرعت پایین یکی از دلایل اصلی خروج بازدید کنندگان از یک وب سایت است که میتواند روی رتبه بندی موتور های جستجو تاثیر بگذارد.
در صورتی که سرعت بارگیری سایت شما بین 4 تا 6 ثانیه باشد یعنی سرعت سایت خوب است. شما میتوانید برای اندازه گیری سرعت بارگیری از ابزار های رایگانی مانند Pingdom استفاده کنید.
- مسیر یابی ساده:
وقتی که کاربری وارد سایت شما میشود اولین چیزی که دوست دارد ببیند یک ابزار مسیر یابی ساده است. داشتن سایتی که بتوان به راحتی در آن موارد مورد نیاز را پیدا کرد تجربه کاربری را بهبود خواهد داد. تلاش کنید عناوین را کوتاه و منظم نگه دارید.
- مطالب خواندنی:
نحوه سازماندهی و ارائه مطالب در وب سایت برای کاربر پسند بودن آن بسیار اهمیت دارد. با این حال این امر در اغلب موارد نادیده گرفته میشود؛ اکثر کاربران انتظار دارند با مطالب ساده و قابل درکی مواجه شوند که خواندن آنها وقت زیادی از آنها نمی گیرد. بنابر این محتوای شما باید واضح, مختصر و خوش فرم باشد. شما میتوانید از سر فصل ها و عناوین فرعی برای تفکیک محتوا استفاده کنید.
- سازگاری با تلفن های همراه یا ریسپانسیو بودن:
امروزه بیشتر کاربران از تلفن های همراه برای دسترسی به اینترنت استفاده میکنند و این امر ایجاد وب سایت هایی که با گوشی های همراه سازگاری داشته باشند را به یک ضرورت تبدیل کرده است. همیشه سایت خود را بررسی کنید و از عملکرد و ظاهر آن در تلفن های همراه آگاهی داشته باشید.
- به CTA ها توجه کنید:
سعی کنید در صفحات سایت خود از دکمه های call-to-action استفاده کنید. این امر بازدیدکنندگان را تشویق میکند تا اقدامات مورد نظر شما را انجام دهند. چند نمونه از اقدامات فراخوان عبارتند از: تماس با ما ، اطلاعات بیشتر ، بارگیری و دریافت نقل قول. این امر موجب میشود که کاربران مدت زمان بیشتری را در سایت سپری کنند که برای رتبه بندی موتور های جستجو مفید است.
- رنگ ها را با دقت انتخاب کنید:
رنگ های وب سایت خود را با دقت انتخاب کنید. شما به یک تعادل کامل بین زیبایی و وضوح نیاز دارید. پالت رنگ شما نه تنها باید به خوبی نمایانگر کسب و کار شما باشد ، بلکه تضاد بین پس زمینه و متن باید به اندازه ای باشد که بازدیدکننده بتواند به راحتی متن را بخواند و چشم ها را خسته نکند.
نکته ایجاد سایتی که به راحتی قابل استفاده بوده و از UX خوبی برخوردار باشد در آن است که بطور مداوم آن را بهبود ببخشید. همه چیز از زیبایی سایت شما گرفته تا CTA هایی که در آن بکار میگیرید میتواند بر مدت زمان بازدید کاربران از سایت شما تاثیر بگذارد.
برای سایت خود وقت بگذارید و از مخاطبان خود بپرسید چه ابزار ها و امکاناتی به آنان کمک میکند. بخاطر داشته باشید که هر ابزاری برای هر نو وب سایتی مناسب نیست؛ ابزار هایی که مناسب یک سایت تجارت الکترونیک هستند متفاوت از ابزار های مناسب یک وبلاگ خواهند بود.
فراموش نکنید که اگر چه داشتن یک طراحی عالی و محتوای خوب مهم هستند, اما اینها تنها ابزار های مورد نیاز برای ایجاد یک وب سایت موفق نیستند. کاربر پسند بودن یک وب سایت به این معنی است کاربران میتوانند به سرعت و راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند. در نهایت تلاش های شما نتیجه خواهد داد و کاربر پسند کردن سایت شما منجر به افزایش در آمد و جذب مخاطبان بیشتر خواهد شد.