
خطرات کلمات کلیدی نامربوط برای SEO
زمانی بود که میتوانستیم صفحات سایت خود را با کلمات کلیدی پر کنیم و رتبه سایت را بالا ببریم. حتی لازم نبود که از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنیم و یا آنکه برای ایجاد محتوای مناسب خود را به زحمت بی اندازیم. طبیعتاً این موضوع شدیدا به تجربه کاربری صدمه وارد می کرد, چرا که هیچ کاربری به دنبال سایتی نیست که فقط 500 بار در آن از عبارت "تخفیف تلفن همراه" استفاده شده است.
ممکن است هنوز کسانی باشند که فکر میکنند کلمات کلیدی تنها چیزی هستند که برای SEO مهم هستند و صفحات سایت خود را با آنها پر میکنند؛ اما این موضوع به هیچ عنوان درست نیست, امروزه گوگل و موتور های جستجو هوشمند شده اند و صفحات مزاحمی را که فقط از کلمات کلیدی پر شده اند و هیچ کمکی به کاربران نمیکنند را فیلتر می کنند.
ممکن است با خود بگویید, اگر من در سایتم پوشاک حیوانات میفروشم چه ایرادی دارد که چندین و چند بار از عبارت " لباس برای حیوانات خانگی" در هر پاراگراف استفاده کنم؟ اما این موضوع نه تنها هیچ سودی برای شما ندارد بلکه به رتبه سئو شما لطمه زده و موجب صدمه دیدن تجربه کاربری سایت شما می شود.
تکرار کلمه کلیدی یا Keyword Stuffing چیست ؟
طبق دستورالعمل های خود گوگل keyword stuffing به معنی پر کردن صفحات سایت با کلمات کلیدی یا اعداد به منظور گول زدن موتور های جستجو برای کسب رتبه بالاتر می باشد.
روش های مختلفی برای این کار وجود دارد. برخی از تولید کنندگان محتوا چندین مرتبه از کلمات کلیدی در طول صفحه استفاده می کنند. برخی دیگربه کلی از حد گذرانده اند, آنها بالا یا پایین صفحه را پر از کلمات کلیدی می کنند و رنگ متن را برابر رنگ پس زمینه قرار میدهند تا فقط برای موتور های جستجو قابل خواندن باشد؛ نا گفته نماند که تگ های meta را نیز پر از کلمات کلیدی می کنند.
اینها از جمله اشتباهاتی هستند که باید از آنها جلوگیری کنید, چرا که اگر موتور های جستجو متوجه شوند که می خواهید با استفاده از کلمات کلیدی آنها را گمراه کنید رتبه سایت شما را کم می کنند. این یک موضوع بسیار حساس است چرا که کلمات کلیدی تاثیر قابل توجهی بر SEO سایت دارند و بدون آنها کاربران نمی توانند سایت شما را پیدا کنند؛ بنابراین لازم است که بطور هوشمندانه از آنها در طول صفحات سایت خود استفاده کنید.
در ادامه چند مورد را معرفی میکنیم که باید از آنها اجتناب نمایید:
از تکرار عبارت کلیدی در طول پاراگراف یا صفحه سایت بپرهیزید: یکی از مهم ترین مواردی که بر سئو تاثیر گذار است تجربه کاربری است. اگر شما مکررا از یک عبارت استفاده کنید مخاطبان خود را گیج کرده و آنها نمی توانند نتیجه یا پاسخی را که به دنبال آن هستند را پیدا کنند و این موضوع شدیدا به تجربه کاربری آسیب خواهد زد.
استفاده از کلمات کلیدی نامرئی هیچ فایده ای ندارد: برخی افراد تگ های meta را پر از عبارات کلیدی می کنند در حالی که این تگ ها ارزش چندانی برای گوگل ندارند. برخی هم به خیال خود زرنگی کرده و بار ها و بار ها کلمات کلیدی در محتوا سایت بکار میبرند اما رنگ متن را همانند رنگ پس زمینه قرار می دهند تا برای کاربران قابل خواندن نباشند؛ اما گوگل متوجه این موضوع می شود و در نهایت رتبه سایت شما به سرعت کاهش خواهد یافت.
از تکرار کلمات کلیدی در عنوان صفحه یا نوشتن عناوین مبهم دوری کنید: ممکن است فکر کنید استفاده از یک عنوان گنگ موجب افزایش بازدید خواهد شد, در حالی که این کار نتیجه عکس داشته و بیشتر مخاطبان و گوگل را گیج میکند. این موضوع برای صفحاتی با عناوین بسیار مشابه و یا تکراری نیز صدق خواهد کرد. بهتر است که عنوان هر صفحه را متناسب با محتوای آن تعریف کنید و تلاش کنید که سادگی را در آنها حفظ کنید.